SM Raja - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu SM Raja - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

SM Raja

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

16 Oktober 2015 | Indonesië, Medan

Ik vertoef nu al weer ruim een maand aan één van de drukste straten in Medan, qua grootte de vierde stad van Indonesië.

Deze maand ben ik nog te gast bij een aantal huwelijken. Maar gaat dat mij ook echt overkomen?

• 16 Oktober 2015 - 13:16

Jaap:

Nou Bob, dat klinkt kryptisch! Kan er wat meer tekst bij?

• 16 Oktober 2015 - 16:09

Gert Jan:

@Jaap: wensdenken? (geluk dwing je af ... en toe ;-)

• 16 Oktober 2015 - 20:32

Chris Smits:

Bobsky, vergeet t niet op tijd te melden want ik moet nog wel ff boeken dan....

Verslag uit: Indonesië, Medan

Medan

Medan (Indonesisch: "plein", "veld", "vlakte") is de hoofdstad van de provincie Noord-Sumatra (Sumatra Utara), op het eiland Sumatra in Indonesië.

Medan ligt rond een riviermonding waar zich ongeveer 10.000 jaar geleden jagers en verzamelaars vestigden. Zij behoorden tot de Hoa Binh-cultuur en lieten bergen oude schepen en schelpen, van de zeedieren die ze aten, achter. Deze neolithische schelpenhopen zijn tegenwoordig door de commerciële kalkbranders grotendeels verwoest. Rond 1000 v.Chr. (of al eerder) bezochten Arabische, Indiase en Chinese handelaren de kusten in de buurt van Medan op zoek naar kostbare aromatische boomharsen (kamfer en benzoë) uit de valleien van Bukit Barisan. Resten van een vroege handelspost zijn gevonden in Kota Cina ("Chinatown"), de grote haven ten noorden van Medan.

In de volgende eeuwen vestigden kooplieden en zeelui zich in nederzettingen langs de rivieren. Islamitische Maleise heersers van deze nederzettingen profiteerden van de bloeiende internationale handel. In 1536 werd Aru, een Maleis koninkrijk bij het huidige Medan (Deli Tua) binnengevallen door het koninkrijk Atjeh. Inzet van de strijd waren de rijke hulpbronnen van het achterland, met name peper.

Begin 17e eeuw werd Aru door Atjeh overwonnen. Tot het begin van de 19e eeuw zou Atjeh zowel de oostelijke als de westelijke kusten van Sumatra beheersen. Door de enorme welvaart verkregen uit de peperhandel met de Britten groeiden de welvaart en onafhankelijkheid van Deli en de aangrenzende Maleise koninkrijkjes sterk maar hun macht bleef beperkt tot de gebieden in de directe omgeving van de riviermondingen.

In 1862 haalde de Nederlander Jacob Nienhuys de sultan van Deli over hem toestemming te verlenen voor het verbouwen van tabak op de vruchtbare vulkanische grond. Het gebied onderging een sterke transformatie, ten koste van het tot dan toe vrijwel ongerepte regenwoud. Ook begon de sultan concessies te verlenen aan Europese ondernemers op land waar hij traditioneel geen recht op had en kreeg daarmee de bewoners van het gebied (voornamelijk Karo-Batak) tegen zich. Dit leidde tot de Sunggal-oorlog (1872-1897) maar met behulp van de Nederlanders werden de Karo verslagen.

In 1883 verleende de sultan van Langkat een onderzoeksconcessie aan ene Zijlker, nadat in het Sungai Lipan-gebied aan het oppervlak olie was ontdekt. Dit leidde in 1890 tot de oprichting van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Exploitatie van Petroleum (voorloper van de Koninklijke Shell) met een kapitaal van 1,1 miljoen gulden.

De internationale wereld investeerde grote bedragen in het gebied, met kapitaal uit België, Duitsland, Japan, Nederland, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Zwitserland. Duizenden gastarbeiders werden naar de plantages gehaald omdat de autochtone bevolking te gering in aantal was en niet voor de Europeanen wilde werken.Deze gastarbeiders kwamen uit China en India en later ook van Java en Madoera.

In 1946 kwam hier een einde aan door een "sociale revolutie" van jonge rebellen buiten Medan. Van de Maleise aristocratie werden velen gruwelijk vermoord.

Op 4 september 1946 hielden ongeveer 12.000 Chinese Indonesiërs een protestmars tegen het leger, de Tentara Nasional Indonesia. Op de spandoeken werden de onmenselijke daden van de TNI tegen de Chinezen afgebeeld.

Tegenwoordig is Medan een zakencentrum voor olie- en landbouwondernemingen.

Medan telt ruim 2,5 miljoen inwoners.

De bevolking van Medan bestaat tegenwoordig voornamelijk uit Chinezen, Sumatranen (voornamelijk Batak maar ook Minangkabau), Atjehers en Maleiers. Ver voor de migratie van Javanen en Chinezen naar Medan, werd het gebied veelal bevolkt door de Batak die nu een minderheid zijn geworden.

23 Februari 2016

Terugkijken op ons huwelijk

16 Oktober 2015

SM Raja
Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010