101218 Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Bob Stam - WaarBenJij.nu 101218 Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Bob Stam - WaarBenJij.nu

101218 Jaipur

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

18 December 2010 | India, Jaipur

Gisteravond na een treinreis van 5 uur in Jaipur aangekomen. In de trein een interessant gesprek met een gepensioneerde kolonel uit het Indiase leger. Hij was gestationeerd geweest in enkele 'hotspots' in India, zoals bijvoorbeeld Kashmir, in het twistgebied tussen India, Pakistan en China. Goed gesprek met 'a very decent chap'. Nu werkzaam als business consultant in Nieuw-Zeeland. Volgens mij zijn dat het soort consultants waar je als kleine ondernemer echt iets aan hebt. Zat in e trein op z'n laptop te werken en te bellen met 'n iPhone + Skype abonnement.

Toch even spannend wanneer je in het donker in zo'n nieuwe stad aankomt en je weg naar een redelijk hotelletje moet vinden. Onder het adagium 'rustig aan dan breekt het lijntje niet' lukt dat ook wel. Redelijke kamer met eigen toilet en hete douche. Erg belangrijk want m'n kop zit vol met snot.

Vandaag wat 'hassles' met vermeende gidsjes en 'tuk tuk drivers'. Aardige jongens, daar niet van, maar je blijft toch die grote zak geld waar wel wat aan te verdienen valt. Ach zo strikt moet je het hier allemaal niet nemen. Dan wordt je mesjogge. Maar behoorlijk assertief blijven werkt wel. Vriendelijk en beleefd onderhandelen en de tegenpartij ook aan zijn beloftes houden.

Nadat ik in de stad de weg toch een beetje kwijt was geraakt uiteindelijk toch maar een fietsrikshaw genomen terug naar het hotel. Dat blijf ik toch vervelend vinden een kereltje van ca. 50 kilo die een Europeaan van ruim 80 kilo op de achterbank heeft. Maar ja hij heeft er toch weer een aardige maaltijd voor zijn gezin mee verdiend. Zo moet je het ook een beetje zien. De schaarse rupees goed besteden en proberen er een aantal bij de behoeftigen terecht te laten komen.

Nou ik ga me de komende dagen stortyen op een boek van Amartya Sen, die als maatschappijwetenschapper uit Bangla Desh de Nobel-prijs voor Economie heeft gewonnen. Niet al te makkelijke materie, maar "The Argumentative Indian" zal wel bijdragen aan m'n 'intellectuele' ontwikkeling. In ieder geval een stuk interessanter dan allerlei bla bla over verkoopkunde.

Morgen nog een stukje Jaipur en dan aan het eind van de middag de trein naar Bakhtapur.Hopelijk iets rustiger dan Jaipu, dat net als Delhi door de exponentiële bevolkingsgroei uit z'n jasje knapt. Er zijn inmiddels bijna net zoveel Indiërs als Chinezen: 1,2 versus 1,5 miljard. Ja, ja .. waar gaat dat heen?

• 18 December 2010 - 17:23

Erik Jan:

Hé Bob,

Bedankt weer voor je verslag. Het is hier freekin cold. Zeker als je net een week terug bent uit Egypt.

• 18 December 2010 - 18:54

Jaap:

Hé Bob, wat interessant allemaal. Hier in Nederland hebben we een winterse decembermaand waar een stukje fietsen een sportieve belevenis wordt; en de treinen natuurlijk volstrekt onvoorspelbaar rijden.
    Dat gebeurt dan in een rijk land. Maar is India niet hard op weg, ook rijk te worden?

• 19 December 2010 - 11:07

Adriana Markus:

Hi Bob, weer een dag vol belevenissen. Leuk hoor om je verhalen te lezen. Je hebt ook weer mooie kiekies geschoten. Knuffel A3

• 20 December 2010 - 09:41

Sabine:

Hoi Bob, leuk die aapjes. Ben ook benieuwd naar de vogels straks. Groetjes, Sabine

• 20 December 2010 - 19:52

Ingrid:

Hoi Bob, heerlijk om mee te genieten middels al jouw reisverslagen. En ja de vrouwen kunnen zich daar zeer elegant kleden. Mooie stoffen en mooie kleuren. Er zitten trouwens prachtige foto's bij. Doet me soms ook wel een beetje denken aan Thailand.
    Warme groetjes uit een besneeuwd Nederland, Knuf, Ingrid

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010