Drukke dagen in Medan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu Drukke dagen in Medan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

Drukke dagen in Medan

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

26 Januari 2013 | Indonesië, Medan

Na twee dagen Kuala Lumpur ben ik eergisteren geland op Polonia International Airport te Medan. Stel je bij deze luchthaven vooral geen Schiphol en zelfs geen Rotterdam Airport voor. Het vliegveld heeft welgeteld één landings- en vertrekbaan. Het vliegtuig scheerde slechts zo'n 50 meter over de golfdaken van de buitenwijken van de stad. Want Medan is een grote en drukke stad met minimaal 3 miljoen inwoners, waarschijnlijk meer.

Kuala Lumpur is groot en indrukwekkend. Maleisië bechikt over veel aardolie en andere belangrijke grondstoffen. En de macht van het land wordt treffend gesymboliseerd in een dubbele fallus: de Petronas Twin Towers. Petronas is de nationale aardolie maatschappij en kosten nog moeite zijn gespaard om het zakelijk centrum ultramodern in te richten. Zoiets kennen we in Nederland niet. De Rembrandttoren en de Zuidas zijn maar een slap aftreksel van de 'highrise' in KL.

Na Maleisië en Singapore maakt Medan een slordige, vervuilde en stinkende indruk. De meeste 'toeristen' gebruiken Medan vooral als en uitvalsbasis voor een 'jungle tour' of een trip naar Lake Toba. Mijn interesse in Medan ligt wat dieper omdat mijn vader onder andere hier als immigratie ambtenaar werkte voor de Nederlands-Indische administratie in de jaren na WOII (1946 - 1950).

Ik had mij voorgenomen om de brieven die hij aan z'n familie schreef voor vetrek te lezen. Die brieven vond ik pas na zijn overlijden ruim een jaar geleden en zijn in keurig priegelschrift geschreven op het dunne luchtpostpapier uit die jaren. Om dat te ontcijferen zal ik zijn geschriften onder een grote loupe moeten leggen om zijn verhaal te bevatten. Het is er nog niet van gekomen, maar gaat in de komende maanden zeker (deels) gebeuren. Want ik voel wel wat, zelfs in deze grote stad anno 2013, de charme is van het leven onder de 'koperen ploert'.

In vergelijking tot Maleisië leg je hier wel veel makkelijker contact met de plaatselijke bevolking. Gisteravond zat ik gezellig aan de Bintang met een Chinees en een Batakker en vandaag hielp ik een docent Engels (ook van de Batak 'tribe') met een promotietour "Leer Beter Engels" bij een aantal middelbare scholen (publiek en privaat) in een stadje hier ongeveer een uur per motorfiets vandaan. Prachtig om op zo'n manier een veel betere indruk te krijgen van het leven achter de voordeur. Het onderwijssysteem is hier zo corrupt als maar kan. Aan de andere kant moet het publieke onderwijs het hier ook wel met bijzondere schamele middelen stellen. Geen wonder dat ook de bevlogenheid van mensen die echt iets voor hun gemeenschap willen betekenen aan sterke erosie onderhevig is. Het curriculum wijzigt met elke nieuwe regering en er wordt dezelfde 'output financiering' toegepast dat ook het Nederlandse HBO-onderwijs zoveel schade heeft berokkend.

Ik vertoef momenteel in een klein kamertje aan de achterzijde van het hotelletje. Ik heb daar niet zozeer last van het verkeerslawaai, maar de islam probeert hier via slechte en vooral harde luidsprekers haar zieltjes te winnen. Ik heb niet de indruk dat ze daarmee veel succes boeken, maar vooral ook veel irritatie opwekken. Ik schrik om een uur of vijf in ieder geval met een schrik wakker als de niet al te melodieuze oude imam zijn 'gezangen' begint.

Wat dat betreft zit ik hier in dit internet en game café momenteel een stuk beter met Nirvana Live in New York door de luidsprekers van de beheerder van het etablisement. Overigens dragen veel meisjes en vrouwen hier hoofddoekjes, maar zijn ze absoluut niet verlegen om met je te praten of je aan te raken. In dat opzicht dus ook weer heel vrijgevochten en meer en meer geëmancipeerd (?)

Door de stad wandelend ben ik hier en daar ook wel op wat restanten van de Nederlandse 'overheersers' gestuit. Voorlopig hoogtepunt is een robuuste kop koffie en een pannekoek ananas in TipTop, aldaar gevestigd sinds 1934. Ik voelde me een beetje een koloniaal in ruste op de 'waranda' aldaar. Ik trof er nog twee wat oudere toeristen, man en vrouw beide gehuld in 'batik'. Ik had de indruk met Nederlanders te doen en sprak hen dus ook in onze moerstaal aan. Ze begrepen me echter niet, want het waren Denen. Hun privé gids / chauffeur zei echter: 'maar ik spreek wel Nederlands'. Het was niet zomaar Nederlands, maar keurig ABN wat deze ca. 40-jarige Indonesiër sprak. Zulke ontmoetingen geven me toch de stellige indruk dat die Hollanders hier niet alleen maar het land geplunderd hebben, maar wel degelijk ook een stuk innovatie hebben gestimuleerd, waarvoor velen alhier zeker nog waardering kunnen opbrengen.

Wandelen door de stad is trouwens een 'understatement', want je moet af en toe halbrekende toeren uithalen om een straat over te steken en ook overal op je hoede zijn voor onverwachte gaten in het trottoir of wegdek. Het verkeer lijkt een chaos, maar op een ander niveau heerst er ook weer een zekere orde. Het is nog niet zo multidimensionaal als bijvoorbeeld in New Delhi, maar wel 'live and let live'. Natuurlijk menen ook hier de bezitters van zwart geblindeerde dure 4WD's hier meer rechten te hebben dan anderen, maar dat is geen verschil met de Autobahn of de penose in Mokum.

Op een aantal plekken in de stad heb ik hier ook gezien dat de grote nieuwe investeringen via Chinezen tot stand komen. Dus tot slot van mijn verslagje een welgemeend adviesje aan jonge studentjes: zorg ervoor dat je naast het Engels ook een beetje Mandarijn of Kantonees leert beheersen. Mijn eigen doel voor de komende tijd een beetje Bahasa Indonesia en Malay.

Morgen of overmorgen ga ik door naar Lake Toba, want ik heb nog maar een kleine 4 weekjes om naar Palembang en Jakarta te reizen. Volgende keer reis ik weer met een 'one way ticket', want plannen veranderen en je komt als 'backpacker' pas echt in vorm na een paar weken acclimatiseren :-)

  • 26 Januari 2013 - 16:13

    Ben Stalma:

    Hai Bob, even een reactie uit het koude Zeist. Het gaat wel dooien hier volgens de berichten. maar voorlopig kwam er weer een pak sneeuw naar beneden. Gelukkig heb jij daar geen last van. Wat is dat toch lekker de tropen vooral als je wat geacclimatiseerd bent. Ik geniet van jouw verslagen en als ik dan lees hoe de wegen er uit zien, dan komt mij dat wel erg bekend voor. Fijn dat je zo makkelijk contact maakt met de mensen, ook mijn ervaring, al is dat al weer erg lang geleden,is dat zij er vriendelijk zijn en dat er ondanks ons koloniaal verleden, toch altijd een goed gevoel heerst onder de bevolking over de Nederlanders. Veel plezier nog en geniet met volle teugen van land het eten een de Oranng [mensen]. Pas goed op je zelf en blijf gezond Groeten van ons Bep en Ben

  • 26 Januari 2013 - 18:39

    Bob:

    @ Oom Ben

    Hartstikke leuk dat u zo meeleeft. Na terugkomst in Amsterdam (23-2 volgens planning) kom ik zeker uitgebreider verslag uitbrengen in Zeist. Een bezoek aan Padang staat de komende weken zeker nog op het programma. Sterkte bij de kou en de gladheid en de hartelijke groeten, natuurijk ook aan tante Bep & Tiny en de rest van de familie.

    bob

  • 27 Januari 2013 - 18:10

    Gert Jan En Annemiek:

    Na een wandelingetje door dooiend Amsterdam, verwarmd jouw verslag ons weer.
    Voor mij (Annemiek) is de herkenning groot, omdat ik 20 jaar geleden in Medan was. Als ik lees hoe je om 5 uur 's ochtends wordt gewerkt door een slecht 'zingende' imam, heb ik het idee dat we in het zelfde guesthouse zaten. Maar ik weet ook hoeveel moskeeen er zijn in Medan ;-)
    Ook herken ik hoe makkelijk je contact hebt met de locals.
    Ik heb toentertijd drie uur moeten wachten op het busstation van Medan. Direct bij aankomst had ik een groep locals om me heen. Ik dacht dat die na een kwartiertje wel vertrokken zouden zijn. Ha, moest ik Indonesië nog leren kennen: ze hebben me allemaal drie uur later uitgezwaaid zonder van mijn zijde te zijn geweken.

    Gert Jan wil best een bintang met je drinken daar.

    Heel veel plezier bij Lake Toba. Ook daar heb ik mooie herinneringen aan.

    Groet, Annemiek en Gert Jan


  • 27 Januari 2013 - 18:35

    Joyce:

    Hi Bob,

    Klinkt goed allemaal.

    Hoop dat mijn boekje je enigszins kan bijstaan in jouw doel tot de basale kennis van Bahasa.

    Na een toch wel winterse episode bereiden we ons nu weer voor op een wat warmer tijdperk. De verwachting voor mid volgende week is meen ik rond 10 graden in de plus. Natuurlijk niet in enig vergelijk met de tropische waarden waarin jij je voortbeweegt.

    Time flys, wens je nog een mooie en inspirerende tijd toe in het land waar pa zo "vol" van was.

    CU,

    Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 57691

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 01 Juli 2016

Medan

15 Oktober 2014 - 30 Mei 2015

Kraak Creations

27 September 2013 - 28 Maart 2014

The source of MyKraak & TradewindTreasures

27 December 2012 - 23 Februari 2013

Indonesia 2013

10 December 2010 - 25 Januari 2011

NlN 2010

Landen bezocht: