Meer op Samosir - Reisverslag uit Tuktuk Baringin, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu Meer op Samosir - Reisverslag uit Tuktuk Baringin, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

Meer op Samosir

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

03 Februari 2013 | Indonesië, Tuktuk Baringin

Gisteren heb ik met Tim, de beheerder van Sony's Guesthouse, een tocht over het eiland gemaakt. Een aantal koningsgraven bezocht, een bezoek aan de hotsprings (70 graden Celsius), een meertje op een eiland in de vulkaankrater, een aantal oude Batak dorpen, dansvoorstelling bijgewoond en me tot slot nog even laten vertellen over de plek waar zware criminelen vroeger ter met de derde slag van een gezegend zwaard ter dood werden gebracht, waarna het bloed van het slachtoffer gedronken werd en zijn lever en hart genuttigd. Zo kon het althans tot ca. 2 euuwen geleden geschieden en misschien is het verhaal wel langer in ere gehouden om van de Batak-strijders een bepaald imago in stand te houden, waardoor zij gewilde 'bodyguards / soldiers of fortune' in andere koninkrijken waren. Interessante materie om me nog eens verder in te verdiepen.

Het reizen draait niet alleen om het fotograferen en bezoeken van 'toeristische hoogstandjes', maar ook om de mensen die je ontmoet. Ik zou het hier nog makkelijk weken kunnen volhouden. Het brengt me terug naar 1983 toen ik langere tijd aan het Dal Lake bij Srinagar (Kashmir) en Pokkhara Lake (Nepal) vertoefde. Ook hier staan de magische paddestoeltjes nog steeds op de menukaart.

Ik spreek voldoende met de lokale bevolking om een beetje een beeld te vormen van de levensomstandigheden hier. Met Tim & Annas van Sony's guesthouse heb ik een leuke 'relatie' opgebouwd en ik begrijp wat beter hoe het leven met een krediet van de bank voelt. Mijn persoonlijke instelling is altijd geweest om me nergens in de schulden te steken. Dat voelt toch een stuk vrijer, waar je ook gaat of staat.

Naast de lokalen heb ik hier elke avond wel een gesprek met een westerling die op één of andere wijze al lang op is. Gisteravond een paar Bintangs en een maaltijd met Daniël, een 72-jarige voormalige leraar Frans uit New York. Na zijn pensionering meer buiten NY in Azië, dan op Brooklyn. Ook al op jonge leeftijd getroffen door het reisvirus.

De avond daarvoor banana-cocos cake en thee met Mark, 64 jaar ook uit NY. Een paar jaar geleden nog een tijdje in de Bronx geleefd om voor zijn moeder te zorgen, totdat ze afscheid van elkaar konden nemen. Mark vertelde me verhalen over een wild leven met de nodige (hard) drugs, tot hij 28 jaar geleden via NA (Narcotics Anonymous) zijn verslaving onder controle kreeg. Sindsdien als een 'Indian salesman on the road', vooral in Z.O. Azië, maar ook af en aan zo'n zes jaar Amsterdam in het begin van de jaren negentig. Ook zo'n Amerikaan die niet echt terug verlangt naar de huidige US of A.

In Sony's dronk ik vanmorgen op het balkon thee met Elgin uit Noord Duitsland. Al vele jaren onderweg en een echte overlever die de eerste beginselen ooit nog bij de padvinderij had geleerd. Bouwt z'n eigen boten, maakt in India lederwaren, die hij weer aan een aantal winkels verkoopt als hij weer voldoende voorraad heeft. Prachtige verhalen over het zelfsstandige leven in de 'wilderness'. Andere buurman Udo, met een eigen landschap- / tuinadvies bureautje in Duitsland. Heel goed geïnformeerd over de natuur op Sumatra. En zo kan ik nog wel even doorgaan ... maar dat doe ik nu niet.

  • 04 Februari 2013 - 17:43

    Zowie:

    Hoi Bob,

    Leuk om dit alles van je te lezen. Ik blijf je op deze manier lekker in de gaten houden, en ik zou graag je verhalen irl horen zodra je terug bent:)

    Save travels,


    Zowie

  • 05 Februari 2013 - 10:43

    E.Stalma:

    Hallo Bob.
    Leuk weer een reactie van jouw te lezen. Erg interessant dat je zoveel mensen ontmoet me vele achtergronden Boeiend. Ja er is veel te zie daar. De koningsgraven dat hebben wij toen ook gezien en dat gedoe met een gezegend zwaard komt mij ook bekend voor, maar volgens mij was dat toen elders bij de batakkers. Veel plezier nog met het voortgaan van je reis. Bep en Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Tuktuk Baringin

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 57712

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 01 Juli 2016

Medan

15 Oktober 2014 - 30 Mei 2015

Kraak Creations

27 September 2013 - 28 Maart 2014

The source of MyKraak & TradewindTreasures

27 December 2012 - 23 Februari 2013

Indonesia 2013

10 December 2010 - 25 Januari 2011

NlN 2010

Landen bezocht: