Kampung Jambu Bongkok - Reisverslag uit Dungun, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu Kampung Jambu Bongkok - Reisverslag uit Dungun, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

Kampung Jambu Bongkok

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

12 Januari 2013 | Maleisië, Dungun

Gearriveerd op een plek waar ik nog heel wat jaartjes hoop te vertoeven. Smalle, maar stille strook strand waar het leven je zin geeft. Alles is hier onder handbereik en de hele omgeving geeft me het juiste gevoel. Een sfeer die me veel doet denken aan Somogyacsa (Hongarije), maar in technisch opzicht al veel verder opgestuwd in de vaart der volkeren.En het is natuurlijk een land dat omgringd is door zee.

Natuurlijk kun je in twee maanden veel verschillende bezoeken, maar ik vind het interessanter om een bepaalde plek op deze aardkloot meer in de diepte te leren kennen. Als je je ergens een tijd settelt ben je in staat de taal en omangsvormen een beetje onder de knie te kijgen. Damkzij Ben ontmoet ik hier veel mensen, die al een zaakje of business hebben opgebouwd, maar Ben is hier al 17 jaar geleden neergestreken en kent de weg. Dat opent vele deuren ...

En het leuke van huidige tijdgewricht is natuurlijk dat je via het net vanuit
vrijwel iedere plek ter wereld contact kunt houden met je intiemere en wat meer uitgebreide netwerk. Als je een vakspecialist bent met bepaalde technische kennis en vaardigheden kun je hier ook nog op plezante wijze je dagelijkse brood verdienen. En waarom zou je dat eigenlijk niet doen? Niet denken in problemen, maar in oplossingen.

Denken en handelen in termen van 'Blue Ocean Strategy'. Leuk om te lezen en over te dragen aan groepen studenten, maar nog veel leuker om zelf te gebruiken. Twee jaar geleden zag ik wel mogelijkheden in Kathmandu, maar de hindernissen aldaar zijn vooralsnog toch een stuk hoger dan hier. En om 'zakelijke' dromen te verwezenlijken moet je een netwerk onderhouden en uitbreiden. Gevoel voor de competenties van kompanen en een bepaalde vorm van startkapitaal is ook wel handig. Maar in de gedachtengang van Roel Pieper: ze kunnen alles van me afpakken, behalve de info die ik in m'n kop heb opgeslagen.

Hier voor de kust hebben de Hollanders in 1625 een Portugees handelsschip overmeesterd. Als ik op het strand zit kan ik ongeveer de plek zien waar het tot zinken is gebracht. De Hollanders lagen verborgen achter een klein eiland en de opdracht vanuit de V.O.C. was iedere Portugese handelsvaarder te kapen of tot zinken te brengen. Geen leuke tijd natuurlijk, maar wel de werkelijkheid zoals het vier eeuwen geleden te werk ging. Uit de vaart schieten, kielhalen van de kaptein en waarchijnlijk ook wel andere bemanningsleden.

Ik verblijf momenteel bij de oprichter en kapitein van Tradewind Treasures en MyKraak. De geboorte van beide bedrijven houdt weer verband met het werk dat hij zo'n zeven jaar geleden als cameraman deed bij de berging van van het Portugese scheepswrak. Het schip vervoerde een zeer bijzonder lading Chinees aardewerk, dat uit het begin van de 17-e eeuw. Een prachtig verhaal waar ik zeker later nog wel eens op terug zal komen.

Ik wens jullie allemaal veel sneeuwpret, maar ik voel geen afgunst als ik hier lekker in het zeewater van zo'n 22 graden lig te dobberen. Verder wil ik mijn tafeltennisgenoten er alvast op wijzen, dat ik hier zit te broeden op het idee van Hans: Spincity Jambu Bongkok. Er zal wel wat gebouwd moeten worden, maar de omstandigheden zij hier perfect voor het organiseren van 'private clinics' voor 50 plussers.

• 12 Januari 2013 - 15:33

Chris Smits:

Bobsky!

Goed om te lezen dat je je thuis voelt en inzichten krijgt betreffende ondernemingsmogelijkheden
    Laat je vooral inspireren en live your dream. Zo te horen he ik straks ieder geval een plekje om te Spinnen. Vergeet de gratis parkeerplek voor rollatoren niet..

• 12 Januari 2013 - 15:49

Annemiek:

Ha Bob,
    Zoooo, jij hebt het wel goed naar je zin, zo te lezen. En terecht!
    En ik voel al een toekomstig logeeradresje aankomen. Ga zo door ;-)
    Groet,
    Annemiek

• 13 Januari 2013 - 11:32

Joyce:

Hi Bob,

Bij het zien van deze toch wel paradijselijke foto's,kan ik niet geheel ontkennen dat er een gevoel van enige " jaloezie" de kop opsteekt. De sneeuwpret waar je over schreef is nog niet aan de orde( althans in het midden des lands) ,echter,een koufront heeft ons nu toch wel bereikt. Ik werd vanochtend gewekt door ijskrabbende buren die ook nog een poging deden de motor aan de praat te krijgen. Te horen aan het gevloek is dat niet gelukt. Lang leve onze wegenwacht! Hoe is dat trouwens in de regionen waar jij vertoeft geregeld?

Ik houd me trouwens als - 50 jarige best aanbevolen om wellicht een door jouw georganiseerde clinic te volgen ! En wellicht is de aanwezigheid van verpleegkundige kennis/ hulp tegen die tijd een pre.

Hè broer, enjoy, en geniet!

Joyce

• 14 Januari 2013 - 16:34

Ben Stalma:

Ha Bob, Als ik zo lees waar je bent en de foto's laat passeren, dan ik niet anders zeggen dat ik jaloers ben op de belevenissen die jij mee maakt en beleefd. De plaatjes doen mij denken aan jaren geleden dat ik in mijn jonge tijd een paar jaar in Indonesië mocht rond lopen. En ook nog jaren daarna aan onze reizen in de tropen. Geweldige belevenissen. Genieter vanwaar je nu bent en verde rbij het verder gaan,allle GOEDS. Je oude Oom

• 15 Januari 2013 - 11:24

Piet:

Nou ja, dan doen wij het maar met de sneeuw. Vandaag de grootste file ooit. Prachtige ontregeling!
    Groet van piet

• 17 Januari 2013 - 11:16

Jaap:

Hee Bob,

leuk te lezen dat je het naar je zin hebt. Ik zit hier in mijn werkkamer in mijn handen te wrijven want het raam heeft de hele nacht open gestaan bij toch wel -10. En dan lig jij te dobberen!

Kijk uit naar je volgende verslag. Jaap

• 22 Januari 2013 - 13:10

Sarina:

Hé Bob,

Nog een paar maandjes en dan kan ik met mijn eigen ogen zien wat jij nu allemaal ziet/hebt gezien. Krijg steeds meer zin in die reis nu ik jouw verslagen lees. Zo lang als jij ga ik helaas niet, maar 35 dagen is toch ook heel behoorlijk;-)) Spreek graag een keer af zodat je mij kunt voorzien van allerlei nuttige tips. Oh en wat het weer hier betreft: ik maak prachtige plaatjes om in Maleisie/Borneo/Thailand straks te laten zien! Bovendien leren wij in deze "barre tijden" Nederland weer eens op z'n smalst te zien.

Have fun
    Sarina

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010