Melaka - ooit een V.O.C. haven - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu Melaka - ooit een V.O.C. haven - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

Melaka - ooit een V.O.C. haven

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

03 Januari 2013 | Maleisië, Malakka

Ik ben eigenlijk altijd wel een fan van JP geweest, vooral toen de Balkenende "bashing" echt begon na een aantal rake opmerkingen over de V.O.C. mentaliteit. Wat was er van Holland geworden als ze destijds al zoveel geld en verloren energie hadden gestoken in het opleiden van krommunikatie deskundologen en "would be managers" die vaak blijken niet te kunnen rekenen en vandaag de dag maar met moeite een eenvoudig baantje kunnen vinden. De echte goede, die ook nu over een VOC of WIC mentaliteit blijken te beschikken, niet te na gesproken. Zie daartoe bijvoorbeeld de website van Beter Onderwijs Nederland (www.bon.nl).

Melaka is een gezellig stadje waar het goed toeven is en waar ik nu toch maar een extra nachtje ga verblijven omdat het me goede 'vibes' geeft. Mijn grootvader zal deze haven als machinist op de grote vaart in het begin van de 20-e eeuw ooit ook wel bezocht hebben. Leuke jongens waren dat ... technische jongens ook en met een goed gevoel voor een leuk handeltje.

Vandaag de dag is het reizen toch wel heel eenvoudig geworden met het Engels als internationale voertaal en het internet dat je vrijwel overal via de ether, WiFi of anderzins uit de internet ruggegraat trekt. Heel anders dan zo'n 35 jaar geleden in ieder geval toen ik mijn eerste langere en verdere reizen begon te maken. De enige correspondentie per post en soms lang wachten op een briefje retour bij de poste restante afdeling van een postkantoor in een grotere stad.

Natuurlijk gaat het reizen niet allemaal van een leien dakje. Over het algemeen is het best als je een goed onderdak hebt gevonden, maar sommige plekken leveren ook wel weer wat stress op. Zoals bijvoorbeeld het passeren van de grens tussen Singapore en Indonesië. De douane valt, als je je een beetje netjes gedraagt, meestal wel mee en je moet je maar gewoon in hun luimen schikken. Maar achter dat soort grensovergangen bevinden zich altijd wel een paar hosselaars die je zullen proberen te dissen met wat onbetrouwbare informatie over reistijden, wisselkoersen e.d. Als je dan ook nog een nachtje slecht hebt geslapen in de broeierige warmte en je reist alleen, dan ben je een aantrekkelijke prooi voor dat soort mannetjes. Ach aan de andere kant: je wilt snel door en dat kost wat geld. Zo werkt het nu eenmaal in deze wereld. En wat dat betreft wil je al helemaal niet vermoeid aankomen op Amsterdam Centraal om daar vandaag de dag te worden ontvangen door een aantal beroepshosselaars, die vrij spel hebben gekregen na het vrijgeven van de 'taximarkt'. Ja, van een afstandje kijk je toch weer heel anders naar het reilen en zeilen in je eigen Mokum.

Vopor de gein voeg ik nu even een leuk fotootje toe van één van de beter gepimpte rikshaws die ik in deze wereld heb gezien. Wat dat betreft is Amsterdam errug saai. Stel je verder voor dat je wordt rondgereden met een redelijk 'coole' geluidsinstallatie: een innovatief groen ideetje, dat waarschijnlijk zal sneuvelen op het commentaar dat het teveel is voor de nette burgers die het centrum van de stad bevolken.

  • 03 Januari 2013 - 16:44

    Jaap Van Oosten:

    Leuk om dat allemaal te lezen, Bob. Ik heb het ook even doorgestuurd naar JP, die kan het vast ook wel waarderen.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!

  • 09 Januari 2013 - 07:15

    HJ:

    Ha Bob,

    Je verkeert weliswaar in den vreemde, maar je bent uiteraard benieuwd naar de resultaten van het nieuwjaars-toernooi dat op 8 januari heeft plaatsgevonden in de kampong Oostenburg.

    Welnu, de gebeurtenissen aldaar laten zich met geen pen beschrijven, behalve dan misschien met de mijne. Ik begin met het meest opvallende nieuws: ik ben niet echt hoog geëindigd. Inderdaad: adoe, adoe, ni loh tjidang perohan. (Je neemt me – zoals wel vaker – de woorden uit de mond.) Hoe kan dat nou en wat is daar precies gebeurd? Goeie vraag.

    Dit zijn de feiten: Ali (winnaar!), Fred (nummer 2), Ot en Rob (nummer 3) traden uiteindelijk als beste vier aan aan de finale-tafel. Ja, je leest het goed: Fred! Niet Karel, Irma, Peter of – moet ik het nog zeggen – HJ, maar, of all people, Fred! Wie is die Rob, hoor ik je overigens denken. Welnu, dat is die gedrongen alleszins sympathieke, maar anderzijds ook over-gekwalificeerde jeugdtrainer die altijd opduikt op ons jaarlijkse toernooi om onze onderlinge amateurclub-hiërarchie overhoop te schoppen.

    Ik heb de bijeenkomst uiteindelijk met een bittere smaak in de mond verlaten. Waarom, of - zoals ze op Sumatra zeggen - ”tjalang kabukan?” Welnu, Bob, de “wedstrijdleider” (Robbie) bleek niet eens in staat om een exacte uitdraai te produceren van de eindrangschikking. (Je zal het niet geloven, maar hij had last van “kapotte macro’s” – je moet er maar opkomen!) Hij wist me nog wel te vertellen dat ik als vijfde was geëindigd, maar niet lang daarna bleek dat iedereen als vijfde was geëindigd. Een minder evenwichtige geest dan de mijne had hierdoor behoorlijk wat schade aan de ziel kunnen oplopen, maar daar denkt zo’n zelfbenoemde wedstrijdleider natuurlijk niet over na...

    Hoe dan ook, we hebben je gemist. Niet dat je ook maar enige kans had gehad op de eindoverwinning (Ik verkeerde – om maar iets te noemen - in bloedvorm en had je zonder pardon van de tafel geveegd) maar toch...

    Volgend jaar ben je weer van de partij,

    Groet,
    HJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 57749

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 01 Juli 2016

Medan

15 Oktober 2014 - 30 Mei 2015

Kraak Creations

27 September 2013 - 28 Maart 2014

The source of MyKraak & TradewindTreasures

27 December 2012 - 23 Februari 2013

Indonesia 2013

10 December 2010 - 25 Januari 2011

NlN 2010

Landen bezocht: