101224 Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Bob Stam - WaarBenJij.nu 101224 Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Bob Stam - WaarBenJij.nu

101224 Varanasi

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

24 December 2010 | India, Vāranāsi

Gisterochtend vroeg aangekomen in de heilige stad aan de Ganges - Varanasi. Vandag wandel ik samen met een resimaatje door de nauwe straatjes van Varanasi (Benares), de heilige stad aan de Ganges. Een plek waar veel hindoes naar toe komen om te bidden, maar ook om gecremeerd te worden. Dat gebeurt dan in de open lucht aan de rivier. Het is niet zo'n verschrikkelijk gezicht als het lijkt, maar even goed ... That's life ... in the end we all have to die ...

Het hotel bevindt zich hemelsbreed nog geen 100 meter van de voornaamste ghat waar mensen gecremeerd worden. Grote stapels hout van verschillende kwaliteit. Het is een kostbare zaak om hier gecremeerd te worden en er zijn verschillende niveaus voor de verschillende kasten. De crematies gaan in principe 24 uur per dag door. Droef, maar gewoon de realiteit ...

Maar verder is het hier aangenaam vertoeven. Vanmorgen vroeg heb ik al een boottochtje over de rivier gemaakt met drie andere toeristen. Best nog wel koud bij zonsopgang en alle nevel boven het water. Daarna lekker ontbijten met een goed brood dat we gisteren bij The German Bakery hebben gekocht. Echt bruin brood met vijf verschillende soorten graan. Erg gezond, goed voor de spijsvertering en weer eens iets anders dan toast en cappati's.

Vanavond (X-Mas Eve) zullen we wel een borrel drinken ter gelegenheid van het kerstfeest. Waarschijnlijk wat zoete rum van suikerruit, neem ik aan. De mensen hier weten wel dat het kerstfeest voor westerlingen een bijzonder feest is. Wat dat betreft heerst hier behoorlijk wat godsdienstvrijheid. Hindoes naast muslims en ook wel wat christenen. Natuurlijk zijn er ook de fanatici van alle kanten, maar die heb je vrijwel overal, geoon omdat ze een beetje te lui zijn om beter na te denken en onderzoek te doen.

Varanasi is wel een hoop veranderd sinds ik hier 27 jaar geleden voor het eerst was. Toen was het toch echt meer een heilige stad, zonder alle commerciële wissewasjes die nu over je heen komen, maar ook dat is natuurlijk maar een klein deel van de bevolking. Ruwweg hetzelfde type dat je ook in de Damstraat te Mokum tegen het lijf loopt.




Op m'n Gmail account, Facebook en deze reisblog heb ik veel leuke reacties ontvangen. Jullie allen dank! Ik wens jullie hele goede feestdagen en zal proberen nog een Kerstlidje te chanten aan de oever van Mother Ganga ... opdat het niet alleen mij, maar ook jullie nog wat karma bonus punten oplevert. Dus zalig Kerstfeest, Happy Christmas, Schöne Weinachten!

  • 24 December 2010 - 10:23

    Herma:

    volgens mij heb je het prima naar je zin,geniet ervan en hele fijne kerstdagen,herm

  • 24 December 2010 - 11:40

    Jaap:

    Bob, ik ben vanaf 2e Kertdag een week off-line. Verwacht dan geen reacties.
    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt!

  • 25 December 2010 - 06:58

    HJ:

    Ha Bob,

    Christmas ki badhai ho!

    en alvast

    Naye saal ki badhai!

    HJ

  • 25 December 2010 - 07:18

    HJ:

    Bob, nu je toch in Benares bent, doe mij een genoegen en informeer eens links of rechts of het waar is dat overleden sadhu's, kinderen en lijders aan ongeneeslijke ziektes nog steeds zonder crematie de plomp in worden geknikkerd. Als voormalig student antropologie weet je dat vakantie zonder veldwerk verspilde tijd is, nietwaar?

  • 25 December 2010 - 14:45

    Ivonne & Hans:

    Hey Bob,

    Valt er nog wat te pingpongen daar?
    Zullen je missen a.s. dinsdag......l.
    Ondertussen dan maar een fijne kerst, merk je daar nog wat van in die contreien?

    Groet en nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 57739

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 01 Juli 2016

Medan

15 Oktober 2014 - 30 Mei 2015

Kraak Creations

27 September 2013 - 28 Maart 2014

The source of MyKraak & TradewindTreasures

27 December 2012 - 23 Februari 2013

Indonesia 2013

10 December 2010 - 25 Januari 2011

NlN 2010

Landen bezocht: