Hoe verder in 2014? - Reisverslag uit Tuktuk Rihit, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu Hoe verder in 2014? - Reisverslag uit Tuktuk Rihit, Indonesië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

Hoe verder in 2014?

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

02 Januari 2014 | Indonesië, Tuktuk Rihit

Wat zijn zoal mijn plannen in dit nieuwe jaar?

De komende week verblijf ik nog even op Sumatra en vlieg dan op 8 januari weer terug naar Kuala Lumpur. Daar heb ik dan een paar dagen later nog eens een uitgebreide bespreking met Jennifer en Ben, de oprichters van Ming Blue & White, de holding van Tradewind Treasures en MyKraak.

Het bedrijf dat hedendaags sieraden en mode accessoires maakt van scherven van oud Chinees porselein uit een Portugees scheepswrak. Een karak dat rond 1625 door de piraten van de V.O.C. tot zinken werd gebracht tijdens de handelsoorlog met die Portugezen, die samen met de Spanjaarden van de toenmalige paus het alleenrecht op de wereldzeeën hadden gekregen.

De sieraden van Tradewind Treasures worden tot nu toe vooral in Maleisië verkocht en ik ga de marketing, promotie en verkoop in Nederland en de rest van Europa opzetten. Dat geeft me een mooie focus om ook daar de komende tijd weer wat meer rond te reizen en ook nog wat geld te verdienen. Daarnaast zou het mooi xijn als een deel van de opbrengsten weer terugvloeien in de vorm van onderwijs,

Die scholing begint als een soort gilde in de werkplaats van Tradewind Treasures in Kampung Jambu Bongkok. In de eerste plaats hebben we daar goede ambachtslieden nodig die met porselein (en zilver) kunnen werken. In Europa maken zetten we graag jongere mensen in die tralent en ervaring hebben met directe verkoop. Daarnaast wil ik ook graag een mensen selecteren die goed zijn in het bouwen van websites / webshop en promotie via social media.

Zelf moet ik vanaf april flink aan de slag met het maken en inrichten van uitstalkasten voor het kantoor in Amsterdam, het maken van een handige mobiele marktkraam e.d. Verder zet ik natuurlijk een grootschalig marktonderzoek op; niet allen via het web, maar ook door het spreken van veel latente en potentiële kopers en ontvangers van de schatten van de handelswind.

Om de promotie van onze producten goed op gang te brengen moet ik natuurlijk ook veel mensen spreken en leren kennen (netwerken dus). Je kunt de sieraden van Tradewind Treasures vanuit zulke diverse invalshoeken bekijken. Het meest aansprekende is voor velen misschien het feit dat ze gemaakt zijn van oud pordelein (kraak), dat bijna vier eeuwen op de bodem van de Zuid-Chineze Zee heeft liggen wachten op een eerlijke vinder.

Dan zijn er natuurlijk de prachtige tinten van kobalt blauw to helder wit in eenvoudige maar degelijke ovens geglazuurd werd. Ieder stuk porselein is natuurlijk handbeschilderd met een groot aantal (combinaties van) betekenisvolle motieven. Er is de elegantie van het porselijn in tastbare zin en het glas-achtige geluid dat het maakt als je er op tikt. En dan is er natuurlijk de kunstenaar die de keuze maakt om uit de scherven de mooiste vormen te laten verschijnen. We hebben hier dus over precisie werk met unieke 'grondstoffen'.

En bedenk hoeveel arbeid er 4 eeuwen geleden in China al verricht moet zijn; al was het alleen maar het maken van 1 kilo van die hoogwaardige klei waaruit dit ultrafijne serviesgoed wat later gebakken zou worden.

Zo valt er nog heel wat studie verrichten om deze juwelen, waar zoveel arbeid en diepere gevoelswaarden in geïncorporeerd zijn, op treffende wijze verder te distribueren. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar de geschiedenis van scheepvaart en handelsoorlogen in de 16-e en 17-e eeuw (V.O.C.), geschiedenis en verhalen uit die oude Chineze filosofie en
mythologie, porselein en haar antiquaire waardevorming, de sieradenhandel in Nederland (en de rest van Europa).

Ik heb de afgelopen maanden al een begin gemaakt met de ontwikkeling van mijn eigen presentatie materiaal, maar dat kan ik pas in Amsterdam een beetje professionaliseren. Daar heb ik natuurlijk de nodige feedback bij nodig, temeer daar ik bij dit hele traject zoveel mogelijk interessante, leuke mensen wil betrekken. Net zoals we dat ook in Maleisië doen.



  • 02 Januari 2014 - 12:10

    Jaap:

    Interessant, Bob! Avontuurlijk, ook. Hebben ze de gehele inboedel van dat schip in handen? En hoe lang kun je daarmee vooruit? Afijn, leuk dat je weer regelmatig wat schrijft.

  • 03 Januari 2014 - 13:44

    E.Stalma:

    Goed geprobeerd, juwelen,toe maar. Alle succes.Maar vooral vergeet niet te genieten van de tropen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 57730

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 01 Juli 2016

Medan

15 Oktober 2014 - 30 Mei 2015

Kraak Creations

27 September 2013 - 28 Maart 2014

The source of MyKraak & TradewindTreasures

27 December 2012 - 23 Februari 2013

Indonesia 2013

10 December 2010 - 25 Januari 2011

NlN 2010

Landen bezocht: