ASEAN Fashion & Jewelry Fair 2014 - Penang - Reisverslag uit Penang, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu ASEAN Fashion & Jewelry Fair 2014 - Penang - Reisverslag uit Penang, Maleisië van Bob Stam - WaarBenJij.nu

ASEAN Fashion & Jewelry Fair 2014 - Penang

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

13 November 2014 | Maleisië, Penang

Inmiddels is het al weer een week geleden dat ik Amsterdam achter mij liet. Ik werd door zoon Jarik keurig afgeleverd bij de vertrekhal van Schiphol, zwaar bepakt met computers en toebehoren, camera's, wat boeken en zoveel mogelijk kaas, drop en chocolade die ik nog in m'n rugzak kon stouwen. Tot m'n spijt moest ik toch nog wat pakken stroopwafels achterlaten. Bij het inchecken van de ruimbagage bleek dat ik toch nog 600 gram meer had kunnen meenemen. Gelukkig doet onze voormalige nationale trots helemaal niet moeilijk over het gewicht van je
handbagage, zolang je je maar aan de afmetingen houdt.

Met een slaaptabletje vliegt een vlucht van 12 uur letterlijk en figuurlijk snel voorbij. Na aankomst in Kuala Lumpur moet ik een paar uurtjes wachten op een verbindende vlucht naar Penang, een redelijk groot en dicht bebouwd eiland zo'n 250 km ten noord-westen van KL. Het toestel van Malaysian Airways was hooguit voor 30% bezet en dus had ik die 45 minuten met mijn 191 cm voldoende beenruimte en de stewardessen zagen er weer prachtig uit.

Op Penang Airport werd ik afgehaald door Ben en Joan en een half uurtje later arriveerden we donderdagavond bij de prachtige villa van Joan, waar ik intrek kon nemen in m'n eigen kamertje. Vrijdag gingen we gelijk flink aan de slag met de verdere promotie van Kraak Creations. Eerst een bezoek aan het Penang Colonial Heritage Museum, dat half december voor het publiek geopend zal worden. We hebben het hier over een privé museum gevestigd in een prachtige grote villa, gefinancierd door en gevuld met de verzameling van een Chineze multimiljonair, die toch een hele gewone jongen is gebleven. Men was er nog druk aan het werk met de laatste loodjes voor de geplande "soft launch" (presentatie voor pers, reisorganisaties en andere geïnteresseerden) die dus over een maandje moet gaan plaatsvinden. Ben zal er met zijn Kraak Creations veel sieraden, medaillons en andere kraakwaar uit het Wanli Shipwreck tentoonstellen en krijgt er ook een eigen winkel, die bemenst zal worden door personeel van het museum.

Daarna gingen we door naar de gallery/workshop van Jonathan Yun (Sculptural Jewelry) een bekende Maleise zilversmid, gevestigd in het historische deel van Georgetown op Penang. Jonathan had al twee hele exclusieve halskettingen gemaakt met een stuk Wanli Kraak Porcelain als blikvanger. De samenwerking met deze bekend zilversmid is in de afgelopen maanden tot stand gekomen dankzij het uitgebreide netwerk van Joan Cheong (Ben's nieuwe geliefde), die in een flink deel van Azië grote naamsbekendheid heeft als "brand image consultant" in de "fashion industry".

Die vrijdagavond brachten we een eerste bezoek aan het supermoderne Maritime Piazza in Georgetown, waar de volgende dag de 1st ASEAN Tourism & Fashion Fair 2014 zou plaatsvinden. Tijdens de Jewelry Fashion Show die zaterdagavond zouden tien (schitterende) modellen een collectie nieuwe sieraden van Kraak Creations tonen, gekleed in tamelijk "casual outfits" van Joan. Altijd goed om je van te voren op de hoogte te stellen hoe de catwalk er uit zal zien en hoe de belichting gaat werken. Welaan, de lokatie zag er geweldig uit en ook het stalletje waar we de sieraden direct mochten verkopen was top.

Zaterdagmiddag waren we al vroeg van de partij om de 'marktkraam' voor de Fashion & Jewelry Fair op te zetten en mooi aan te kleden. Natuurlijk moesten ook alle kleren en bijzondere sieraden voor de mannequins mee. Joan had via haar contacten bij deze ASEAN Fair ook een grote TV geregeld, zodat we op de achtergrond ook een doorlopende documentaire over het bergen van de Wanli Shipwreck konden tonen. Die documentaire is zo'n tien jaar geleden door Ben Rongen gemaakt en zo is hij ook op het idee gekomen om de grote hoeveelheid scherven uit het scheepswrak te kopen en van dit 'Ming Blue & White porcelain' uit ca. 1625 sieraden te gaan maken

• 13 November 2014 - 14:02

Erik Jan:

Ha die Bob,

Goed bezig! Zou het zomaar kunnen dat niet Europa maar China de markt is voor Kraak Crerations?

Fijne tijd nog.

Grz. EJ

• 13 November 2014 - 14:16

Sjoerd:

Goede start! Veel succes verder. "Etsy" is misschien ook een geschikt verkoopplatform: biedt alleen handgemaakte artikelen aan. Groeten, Sjoerd

• 13 November 2014 - 14:33

Ingrid:

Geniet maar lekker, voor jou is het daar thuiskomen. Lieve groet

• 13 November 2014 - 14:39

Bob Stam:

@EJ Op 15 december vliegen we naar Taiwan om daar tijdens een Trade Fair heel veel Chinezen van over de gehele wereld te ontmoeten. Natuurlijk zijn de Chinezen een (heel groot en belangrijk) segment, maar vergeet niet hoe ongekend populair 'kraak porselein' werd toen het aan het begin van de 17-e eeuw voor het eerst in de V.O.C. stad Amsterdam arriveerde en vervolgens een groot deel van Europa veroverde.

• 13 November 2014 - 15:05

An:

Dat ziet er allemaal geweldig uit, Bob! Na deze fair krijg je het natuurlijk druk met voorbereiden van bezoek aan Taiwan. Of ben jij meer toezichthouder? Stomme vraag: is kraak porselein oorspronkelijk van Chinese afkomst? Ja toch? Historisch gezien dus heel interessant voor de Chinezen. Gewoon terugkopen die handel. Je gaat het nog helemaal maken, daar in Taiwan. Geniet vooral van alle nieuwe ontmoetingen.
    Groeten, ook van Ot,
    An

Verslag uit: Maleisië, Penang

Bob

Lang geleden heb ik voor mezelf een missie, motto en motivatie opgesteld. Ik noemde het ROVOCAR en ik ga er nog eens een mooi logo bij ontwikkelen. Met een Rovocar kun je natuurlijk verre en vrije reizen maken. Maar het staat voor veel meer: R = reizen, revolutie en recreatie O = onderzoek, ontwikkeling en ondernemen V = vriendschap en verandering A = avontuur en avonduren C = crises en creativiteit Dit zijn woorden die in mijn leven een belangrijke rol spelen. Wellicht een rare opsomming voor mensen die me (nog) niet zo goed kennen, maar met deze Rovocar Spirit ga ik door het leven. Aan boord van de Rovocar is veel muziek en informatie in allerlei vormen. Want ik blijf toch wel een eeuwige student van het leven in al haar vormen. Vroeger reisde ik met wat boeken, want de mobiele telefoon en het internet bestonden toen nog niet. Tegenwoordig verlang ik toch wel een beetje naar een WWW dat echt overal met hoge snelheid beschikbaar is. Dat is echt nog niet het geval. Maar ja: "elk nadeel heb z'n eigen voordeel".

Actief sinds 01 Nov. 2010